Jak dbać o wzrok podczas home office?

2020-04-29
Praca od wczesnego poranka do późnych godzin nocnych, niezliczone godziny przed monitorem komputera, nieodpowiednia organizacja pracy, a nawet stres mogą negatywnie wpływać na narząd wzroku. Nieodpowiednie przygotowanie miejsca pracy może powodować dyskomfort w oczach, a efekt ten będzie nasilony u użytkowników soczewek kontaktowych. Czynniki zewnętrzne takie jak: klimatyzacja, ogrzewanie (często zbyt wysoka temperatura panująca w mieszkaniu), nieodpowiednie oświetlenie stanowiska pracy mogą również negatywnie wpływać na oczy. Poniżej przygotowaliśmy kilka wskazówek, dzięki którym Twoje oczy będą w świetnej formie podczas pracy zdalnej tzw. home office. Nie trudno znaleźć informacje na temat negatywnych skutków ekranów komputerowych, ale co w sytuacji, gdy nasza praca wymaga korzystania z komputera? Jak przygotować się do pracy home office? Jak zapewnić bezpieczeństwo oczu podczas pracy zdalnej? 


1. Regularne mruganie

Głównym problemem wzrokowym związanym z pracą przed monitorem komputera jest zmniejszona częstość mrugania. Czynności wymagające koncentracji prowadzą do obniżonej częstotliwości mrugania. Mruganie to szybki, automatyczny ruch powiek prowadzący do ich zamknięcia. Odpowiada za usuwanie z powierzchni oka wielu zanieczyszczeń, takich jak: kurz, pył oraz rozprowadza po przedniej części oka film łzowy, czyli warstwę łez niezbędną do prawidłowego i komfortowego widzenia. Nieodpowiednia częstotliwość mrugania może prowadzić do uczucia suchości oczu, piasku pod powiekami, pieczenia, kłucia, a nawet do zaczerwienienia oczu. Nauka prawidłowego i regularnego mrugania szybko przynosi efekty. Regularne ćwiczenie mrugania podczas pracy przy komputerze szybko staje się nawykiem, a oczy zostają znacznie odciążone. Nawyk częstego mrugania jest najważniejszym czynnikiem komfortowej pracy przed monitorem komputera. Naukę warto zacząć od karteczki przyklejonej na monitor z prostym hasłem MRUGAJ.


2. Okulary z filtrem

Światło niebieskie wchodzi w skład światła słonecznego i w niewielkich ilościach nie jest szkodliwe dla narządu wzroku. Niestety ekrany komputerów, notebooków elektronicznych, smartfonów i innych urządzeń cyfrowych emitują znaczne ilości światła niebieskiego. Taka przedłużona ekspozycja wzroku na ten rodzaj promieniowania niesie wiele negatywnych skutków, nie tylko na układ wzrokowy, ale również na cały organizm człowieka. Większość światła niebieskiego przechodzi przez rogówkę, soczewkę i dociera do siatkówki. Ekspozycja siatkówki na światło niebieskie zwiększa ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej, prowadzi do uszkodzeń komórek fotoreceptorowych, niezbędnych do tworzenia procesu widzenia, co w następstwie może prowadzić do trwałej utraty wzroku.
Niebieskie światło przyczynia się również do cyfrowego zmęczenia oczu. Aby uniknąć nadmiernej ekspozycji na promieniowanie niebiesko-fioletowe zaleca się noszenie soczewek okularowych z filtrem blokującym to złośliwe promieniowanie. Okulary takie redukują zmęczenie oczu, znacznie zwiększają kontrast oraz zapewniają maksymalny komfort widzenia. Okulary dostępne są bez recepty jeśli nie potrzebujesz korekcji wzroku lub z pożądanymi wartościami korekcyjnymi. Więcej na temat najlepszej na rynku technologii soczewek okularowych znajdziesz tutaj:

Eye Protect System - więcej szczegółów


Warto zaznaczyć, że najważniejszym elementem dbania o układ wzrokowy są regularne wizyty u okulisty - specjalisty chorób oczu oraz optometrysty - specjalisty w zakresie doboru odpowiedniej korekcji wzrokowej.


3. Przerwy

Terminy projektów często zbliżają się nieubłaganie, praca odbywa się pod presją czasu i istnieje potrzeba zwiększonej wydajności. Warto mimo wszystko pomyśleć o swoim zdrowiu i spędzić kilka minut z dala od komputera. Niezależnie od tego, czy pójdziesz zrobić kawę do kuchni, wyprowadzisz psa na spacer, czy przeczytasz dziecku ulubioną książeczkę, oczy zasługują na małą przerwę od ekranu. Nawet kilka minut przerwy dla naszych oczu może drastycznie zmniejszyć szanse wystąpienia CVS, czyli syndromu widzenia komputerowego. Oczy są najważniejszym zmysłem człowieka. Dlatego ważne jest, aby odpowiednio o nie zadbać w ciągu dnia. Tak jak całe ciało tak i oczy wymagają pewnego rodzaju treningu. Warto wcielić w życie regułę 20/20/20. Ta zasada jest świetnym sposobem aby upewnić się, że Twoje oczy dostaną przerwę, której tak bardzo potrzebują. Mówi ona o tym, że należy co 20 minut, przez 20 sekund obserwować przedmioty oddalone o co najmniej 20 stóp, czyli około 6 metrów. Najlepiej wyjrzeć przez okno i chwilę popatrzeć na otaczający krajobraz. W ten sposób oczy uzyskają chwilę relaksu, co pozytywnie wpłynie także na jakość oraz ilość mrugania. Pozwoli to również zmniejszyć stres, jaki odczuwają oczy podczas pracy przed komputerem.


4. Stanowisko pracy

Używanie komputera podczas home office jest nieuniknione. Przed rozpoczęciem pracy należy starannie przygotować miejsce oraz stanowisko pracy. Poprawne zorganizowanie przestrzeni do pracy zminimalizuje negatywne oddziaływanie komputera na układ wzrokowy. Laptop na kolanach lub w łóżku jest najgorszym pomysłem z możliwych.
Na samym początku należy wybrać odpowiednie pomieszczenie, optymalne pod kątem domowego biura. Zaraz po przestrzeni i miejscu na biurko wraz z odpowiednim krzesłem uwagę należy zwrócić na oświetlenie. Natężenie oświetlenia powinno być dopasowane do pracy przed monitorem komputera, nie należy łączyć oświetlenia sztucznego z naturalnym. Norma natężenia oświetlenia dla stanowisk do pracy z komputerem wynosi minimum 500 luksów. Natężenie oświetlenia można sprawdzić w bardzo prosty sposób korzystając z bezpłatnej aplikacji na smartfony o funkcji luksomierza. Aby uniknąć szkodliwych odbić od monitora bardzo istotne jest aby został on ustawiony bokiem do okna. Nie zaleca się ustawienia monitora naprzeciwko lub tyłem do okna. Ekran monitora należy ustawić w odległości 50-70 cm od oczu, pochylenie pod kątem 10-20 stopni. Ważne jest aby górna krawędź ekranu była ustawiona na linii wzroku, natomiast centrum ok. 10 cm poniżej linii patrzenia. Pozwoli to na rozluźnienie mięśni karku, wzrok będzie skierowany ku dołowi. Cały ekran będzie można objąć wzrokiem, bez poruszania głową, co skłoni mięśnie zewnątrzgałkowe poruszające gałkę oczną do wysiłku.


5. Temperatura i klimatyzacja

Zbyt wysoka temperatura, nieodpowiednia wilgotność powietrza, zbyt silnie ustawiona klimatyzacja oraz brak wietrzenia pomieszczeń. Wszystkie te czynniki są niezbyt komfortowe dla oczu. Ogrzewanie i klimatyzacja są głównym czynnikiem uczucia suchości oczu, dlatego należy zachować czujność w tej kwestii. W przypadku, gdy oczy zaczynają być suche, ale nie jesteś w stanie wyłączyć klimatyzacji lub ogrzewania, możesz zastosować nawilżające krople do oczu. Ważne aby wybrać krople bez konserwantów, które najczęściej są umieszczane w jednorazowych ampułkach. Mają za zadanie odpowiednio nawilżyć przednią powierzchnię gałki ocznej i tym samym wyeliminować nieprzyjemne uczucie suchości.

Pokaż więcej wpisów z Kwiecień 2020
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel