Jak sprawdzić filtr w okularach?

2018-04-26
Jak sprawdzić filtr w okularach?

Jak działa filtr UV w okularach?

Dzięki nowoczesnym metodom produkcji soczewek stosuje się różne filtry w okularach. Najważniejszy z nich to filtr UV, czyli powłoka chroniąca oko przed szkodliwym promieniowaniem ultrafioletowym. Dzieli się ono na trzy zakresy:
  • UVA od 315 do 400 nanometrów,
  • UVB od 280 do 315 nanometrów,
  • UVC od 200 do 280 nanometrów. 
Promieniowanie UVC jest w większości odfiltrowywane przez górną część atmosfery i nie trafia na ziemię. Może być generowane sztucznie np. przez lampy bakteriobójcze. Promieniowanie o fali powyżej 290 nanometrów, czyli UVA i UVB jest wchłaniane przez rogówkę ludzkiego oka, co w rezultacie może powodować:
  • uszkodzenie rogówki,
  • zapalenie spojówek i rogówki objawiające się swędzeniem, pieczeniem oka, światłowstrętem i zaczerwienieniem,
  • zwyrodnienie plamki żółtej, które występuje po 50. roku życia i powoduje znaczne pogorszenie wzroku,
  • zaćmę występującą najczęściej po 60. roku życia, która objawia się zmętnieniem soczewki. 
A zatem jak działa filtr UV w okularach? Jest to powłoka, która odbija szkodliwe promieniowanie. Napis UV 400 oznacza, że oko jest chronione przed pełnym zakresem fal promieniowania ultrafioletowego, czyli od 200 do 400 nanometrów. Taki filtr w okularach przeciwsłonecznych to gwarancja, że oko nie zostanie uszkodzone przez promieniowanie UV.

Jaki filtr powinny mieć okulary przeciwsłoneczne?

Kupowanie okularów w innym miejscu niż salon optyczny jest bardzo ryzykowne. Zachęcają nas niską ceną, ale nie posiadają odpowiednich powłok ochronnych w soczewkach, przez co są szkodliwe dla oczu. Dlaczego? Oko, gdy zostaje przysłonięte przez ciemne szkło, przestaje bronić się przed mocnym światłem np. poprzez mrużenie. Oko rozszerza źrenicę i wpuszcza więcej światła wraz ze szkodliwym promieniowaniem UV. Dodatkowo kupując tanie okulary przeciwsłoneczne, ryzykujesz, że oprawki wykonane są z nieatestowanych materiałów i mogą być np. z rakotwórczego plastiku.

Jak sprawdzić filtr UV w okularach?

Wybieraj tylko te okulary, które mają oznaczenie UV 400 (nie w formie naklejki, ale oznaczenia trwałego na wewnętrznej stronie oprawek), bądź potwierdź te informacje ze sprzedawcą bądź sklepem w którym dokonujesz zakupów. Tylko wtedy Twoje oko chronione jest w pełni przed promieniowaniem UV. Kupuj okulary tylko w salonach optycznych zarówno stacjonarnych, jak i internetowych. To gwarancja, że okulary spełniają wszystkie wymogi bezpieczeństwa.

Warto jeszcze pamiętać, że w klimacie umiarkowanym najlepiej sprawdzają się soczewki brązowe, grafitowe i szare lub zielone o trzecim poziomie zabarwienia (im ciemniejsza soczewka, tym niższa przepuszczalność światła). Do mocnego oświetlenie np. w górach czy w klimacie zwrotnikowym i podzwrotnikowym najlepiej sprawdzą się bardzo ciemne szkła o czwartym poziomie zabarwienia.

Jaki filtr powinny mieć okulary przeciwsłoneczne dla kierowcy? Zgodnie z normami europejskimi kierowcy powinni sięgać po soczewki o drugim poziomie zabarwienia, ponieważ nie zaburza to postrzegania koloru sygnalizacji na skrzyżowaniu. Soczewki w kolorze żółtym, pomarańczowym czy różowym o drugim poziomie zabarwienie również można stosować w samochodzie w pochmurny dzień lub w warunkach sztucznego oświetlenia.

Warto mieć kilka par okularów przeciwsłonecznych o różnych właściwościach. By mieć gwarancje, że okulary chronią, a nie szkodzą, kupuj tylko te droższe znanych firm i dobierane przez specjalistę, bo noszenie okularów z ciemnymi soczewkami bez zabezpieczenia przed promieniowaniem ultrafioletowym może trwale uszkodzić wzrok. Kupując w internecie, czytaj dokładnie opisy okularów, dzięki temu dobierzesz takie, jakie potrzebujesz.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel